-
Bornholms Regionskommune behandler personoplysninger om dig
Bornholms Regionskommune er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, og vi lægger stor vægt på at sikre, at alle trygt kan overlade sine personoplysninger til os.
Når kommunen modtager oplysninger om dig, vil oplysningerne blive registreret i en sag, som vil blive oprettet i kommunens elektroniske IT-system.
Formålet med kommunens behandling af dine personoplysninger er at sikre, at sagen oplyses bedst muligt og for at kunne give dig den korrekte sagsbehandling.
Retsgrundlaget for kommunens behandling af personoplysninger findes i databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og i visse tilfælde anden særlovgivning.
Kommunen videregiver dine personoplysninger i det omfang, det er sagligt begrundet i sagens behandling eller vores myndighedsopgave.
Kommunen sletter dine personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan udføre vores arbejde. Dokumenter og anden information, der relaterer til kommunens notat- og journalpligt, opbevares som udgangspunkt i fem år, efter at sagen er afsluttet. Visse sagsdokumenter overføres herefter til arkivet, jf. arkivloven.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. Dine rettigheder er følgende:
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Såfremt du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte os på Sikker mail via dette link.
Du har ligeledes ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk -
Har du spørgsmål til persondatabehandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Databeskyttelsesrådgiver
56 92 00 00
dpo@brk.dk
Kontaktoplysninger på kommunens databeskyttelsesrådgiver
Bornholms Regionskommune Att. Databeskyttelsesrådgiver
Ullasvej 23
3700 Rønne
Telefon: 56 92 00 00
Som borger er det muligt at sende en mail sikkert til ”Databeskyttelsesrådgiver (DPO)” via digital post på borger.dk: Sikker mail via dette link.
Som virksomhed er det muligt at sende en mail sikkert til ”Databeskyttelsesrådgiver (DPO)” via virk.dk Sikker mail via dette link.
Gem forløbet til genoptagelse
Gem forløbet til genoptagelseDer er problemer
Info
Hvornår kan bopælspligten fraviges eller udskydes?Der vil være mulighed for efter ansøgning at give ejeren/lejeren tilladelse til at fravige eller udskyde opfyldelsen af bopælspligten i en af de 8 byer - Allinge, Gudhjem/Melsted, Svaneke, Rønne, Aakirkeby, Nexø, Hasle og Klemensker - i følgende situationer:
1. Såfremt ejer/lejer har arbejde på Bornholm og behov for en bolig men ønsker at bevare sin folkeregister-adresse uden for Bornholm (pendlerreglen). Tilladelsen kan gives til både ejere og lejere og gælder, så længe ansøger har arbejde på Bornholm.
1 a. For at kunne komme under denne dispensation, skal personen som udgangspunkt fremsende en ansættelseskontrakt, hvor det fremgår, at personen er ansat på Bornholm. Dette gælder dog ikke for selvstændige, som ikke har en ansættelseskontrakt.
BRK undersøger med andre ord arbejdets art, da man umiddelbart ikke kan opfylde betingelserne for dispensationen ved at være forfatter eller lignende, hvor man ikke kan godtgøre, at arbejdets art gør, at man har behov for en bolig på Bornholm for at kunne udføre sit arbejde på Bornholm.
1 b. Herefter undersøger BRK, om arbejdet er af et sådan omfang og varighed, at dette kan danne grundlag for en dispensation. Her er udgangspunktet, at arbejdet i gennemsnit skal udgøre ca. 4-5 fulde arbejdsdage om ugen på Bornholm. Ansættelsen skal ligeledes være af en vis længde, da man ikke kan opfylde kravet til dispensationen, hvis man f.eks. kun er ansat i ca. 1 måned.
2. Såfremt en ejer vurderer, at der er behov for at foretage en omfattende ombygning af boligen, kan ejeren få tilladelse til at udskyde opfyldelse af bopælspligten i maksimalt 3 x 1 år (renoveringsreglen).
For at komme under denne dispensation skal der være tale om en omfattende renovering, hvor det ikke vil være muligt at anvende ejendommen som helårsbolig.
3. Særlige forhold i øvrigt
Efter BRK's praksis gives der kun dispensation efter denne dispensationsmulighed i helt særlige forhold, som gør, at bopælspligten ikke kan opfyldes.
BRK er altid forvaltningsretligt forpligtet til at foretage en konkret og individuel vurdering, hvorfor ovenstående kun er vejledende.
Alle tilladelser vil altid være:
• Personlige,
• begrænset til den tid, hvor grundlaget for tilladelsen er til stede, ud over at en tilladelse i afgørelsen kan være begrænset til en bestemt varighed og
• på betingelse af, at boligen ikke udlejes til ferie- og fritidsformål eller anvendes til andre midlertidige ophold.
Ud over ovennævnte muligheder gælder den praksis, at hvis en bolig er sat til salg, kan ejeren undlade at opfylde bopælspligten i den periode, forudsat at udbudspris og salgsbestræbelser følger markedsvilkårene.
I salgsperiode kan ejendommen altså stå tom, men ejendommen må ikke anvendes til ferie- og fritidsformål eller andre midlertidige ophold.
Bemærk:
Afgivelse af ukorrekte oplysninger til en offentlig myndighed kan straffes med bøde eller fængsel jf. straffeloven kap. 17